Letní QRP závod a Alpe Adria VHF contest 2017

termín: 6.8.2017, Kremsmauer (1599 m), JN77BU

Tohoto QRP + Alpe Adria závodu jsem se opět chtěl zůčastnit v kategorii D (nad 1600m). Předchozí rok jsem vyrazil na Sněžku a po tomto zážitku (700 lidí) jsem se rozhodl vyrazit do Alp. Vybral jsem první vrchol nad 1600 m směrem od Lince. Plán byl, že autem dojedu na poslední parkoviště, další 4km po "polňačce" zdolám na kole a zbývajících necelých 600 výškových metrů vylezu s trekovými holemi a batohem na zádech.
Na vytipované parkoviště jsem autem opravdu dojel, i když až v sobotu večer za tmy. Ještě v 10h večer tam bylo 24°C ale pak všechny plány změnila totální proměna počasí. V 5h ráno začalo pršet a déšť brzy přešel ve vydatný liják. Ještě v 7h jsem si říkal, že obětuji první hodinu závodu a že po období sucha se přece všechna voda musí brzy vypršet. V půl deváté, kdy z lijáku byl už "jenom" déšť jsem vyrazil. Polňačka se ale velmi brzy změnila v krpál, který na kole nešlo vyšlapat ani na nejpomalejší převod. Nezbylo, než kolo tlačit neustávajícím deštěm.
Tlačím stále do kopce.
Po vysilujícím výšlapu trvajícím 1.5 hodiny náhle cesta skončila. Na rozdíl od předchozí odbočky, kdy se GPS ve vlhkém lese nechytla, se tentokrát polohu zaměřit podařilo.
Cesta náhle končí.
Tak jsem zjistil, že jsem zahnul o odbočku dříve, a na 1.7 km zajížďce si zbytečně nastoupal přes 100 výškových metrů. Náladu mi alespoň trošku spravilo, že během sjezdu k odbočce přestalo pršet (po 5-ti hodinách). Tlačení kola k začátku trekingové cesty (1070m ASL) zabralo další hodinu.
Ta správná cesta je ještě prudší. Při návratu jsem to tu nemohl ubrzdit.
Tam jsem schoval kolo a pokračoval do svahu jen s batohem a stožárovým pouzdrem na zádech. To už závod 2h běžel. Vyšplhat do 1600m v mlze a mírném dešti po klouzajících kamenech zabralo i s jednou slepou cestou dalších 2.5h. Bohužel jsem dlouze odpočíval pouhých 20 výškových metrů pod vrcholem (tam už se doslova šplhalo po lanech).
Stoupání lesem je od začátku docela prudké.Suťové pole v mlze.Odpočinek ve stoupání.Tudy cesta nepokračuje, tak zpět a najít tu značenou. Konečně na vrcholu.
Na vrchol jsem tedy dorazil ve 13:30h. Mírně foukalo a mrholilo, ale už během vybalování přešlo mrholení zase v déšť. Provizorně jsem proto natahoval a přivazoval celtu. Pak jsem zkusil první spojení na pendrek, ale hodně signálu se vracelo. Tak jsem alespoň na poslední půlhodinu QRP závodu narychlo smontoval a nainstaloval dipól. Mezitím se bohužel stočil vítr a tak mi ještě víc napršelo do CW klíče a CW i FONE cékvidla. Led sice stále blikala v rytmu značek, ale do TCVRu šel trvalý tón. Samotný mikrofon naštěstí fungoval a tak jsem do konce QRP stihl 15 spojení na dipól.
Vysílání na dipól.
Na poslední dvě hodiny Alpe Adria jsem se rozhodl smontovat a dát na stožár jednu 6el. Yagi (táhl jsem nahoru 2 Yaginy a sdružovač). Montáž a stavba stožáru za vydatného deště zabrala hodinu a čtvrt, což mi v tu chvíli vůbec tak dlouhé nepřišlo.
Montáž antény v dešti. Anténa asi na třetí pokus konečně stojí. A stále prší. Trošku zmoklý deník.
Když jsem pak s drkotajícími zuby konečně zapnul rádio, bylo po celém pásmu rušení S3 až S5 (sršení výboje). Takže jsem mohl udělat jen pár nejsilnějších stanic. Po Italech, které jsem předtím slyšel na dipól, ale nechával si spojení na Yaginu, nebylo ani stopy. Sice ON4KST chat v mobilu překvapivě fungoval, ale v tuto chvíli to bylo stejně k ničemu. Do konce závodu, kdy stále vydatně pršelo, rušení od výboje ještě zesílilo na S7, takže jsem z 15 QSO na dipól zvedl skóre na konečných 20 QSO.
Demontáž v dešti byla s potížemi (zkřehlé ruce, všechno prochcané). Když jsem finišoval balení, tak pouhý kilometr ode mne uhodil blesk. V okamžiku záblesku jsem slyšel slabé "bzuknutí" a po chvilce klasickou zvukovou ránu. Tak jsem na nic nečekal, popadl věci a prchnul z vrcholu.
Sestup a návrat k autu také nic moc. Párkrát mi to dost nepříjemně podklouzlo a "šel jsem plnou vahou do hůlek". V nižších partiích se cesta změnila v potůček. A při sjezdu jsem měl vážný problém ubrzdit kolo. Musel jsem pravidelně zastavovat a polévat brzdy vodou (odpařovací chlazení). K autu jsem dorazil až chvíli po setmění, kdy se opět rozpršelo. Tak jsem si ještě "užil" hledání klíčů v batohu mezi narychlo nacpanými věcmi za tmy a deště, když je všude kolem mokro a bláto.
Tam někde dole v mlze je v autě suché oblečení…prchám z vrcholu docela sešup Takovýhle vodopád je tu jen za jarního tání a zcela vyjímečně zrovna dnes :-)

Ještě komentář :
Byl to očistec do poslední suché nitě.
Až při zpáteční cestě mě napadlo, že když už bylo jasné, že budu jen rozdávat body, tak jsem mohl schovat cestou v lese Pb baterku a jednu z antén (min 3 Kg) :-( .

mapa spojení

Nejdelší spojení v závodě
ODX : OK2C ; JN99 ;335 km; (5W, dipól)
AA: 3666 bodů, 20 QSO




Robert OK1FEN

závodění
hlavní strana