zimní QRP contest (2020)
termín: 2.2.2020, Černá Hora (1264 m), JO70UP
Příprava
(zn. pozdě ale přece)
V sobotu jsem se po několika letech váhání odhodlal k radikálnímu předělání dipólu u KRC antény. Doslova jsem vzal karboflexku a řezal, pak ubrušoval, pak piloval a následně dělal nové závity. Dosáhl jsem zlepšení z SWR 1:1,6 na 1:1,2. Druhý záložní dipól byl také příliš dlouhý a proto byl přeohnut a konce následně zkráceny. Oba jsou teď předělány na šroubky M2,6 . Po hrubém zabalení jsem následně již nad ránem zabudoval 70cm dipól 28 ohmů s cívkovou symetrizací do menší a "složitelnější" černé krabičky. Balení a úpravy trvaly do 3h ráno.
Cesta
Ráno nastal klasicky pomalý start. Do Krkonoš jsem odjížděl v 7:50 . Cesta byla prázdná a tak proběhla rychle a bezproblémově. Na parkovišti v Jánských Lázních bylo ještě volné místo, takže jsem to měl k lanovce kousek. Nákup jízdenky (250 Kč) a vystání fronty k lanovce zabralo cca 10 min, takže jsem v půl desáté už vystupoval v 1260m. Sněhu bylo docela málo a cesty byly zledovatělé. Ke zbytkům po vyhořelé Sokolské boudě jsem dorazil po 15 minutách.
Stavění a závodění
Než jsem vše rozbalil, smontoval 70cm anténu se stožárem (4 trubky) a pozapojoval celou sestavu, bylo pryč 3/4h závodu. Vše probíhalo za čerstvého větru, mírného ale nepříjemného sněžení a v teplotě mírně pod nulou.
Podmínky šíření mě přišly, jako nic moc a pajlapy se nekonaly. Vše bylo stále víc a víc zasněžené a k tomu jsem měl špatné a postupně velmi špatné SWR, až TCVR přepínal na nižší výkon. V poslední půlhodině 70cm části jsem střídal volání výzvy a montáž 2m antény (6el. KRCka). Ve sněhu a se zkřehlými prsty se montáž protáhla do první čtvrthodiny 2m části. Na 2m pásmu bylo podivné rušení, které bylo chvíli silné a chvílemi ustávalo (asi tak 10 sec perioda). Opakované volání stanic DL.../P bylo bez úspěchu. Pak jsem se konečně odhodlal a začal jet na výzvu, což bylo mnohem úspěšnější. Sice mě tři stanice přes sebe volaly tak 3x za celý závod, ale stejně QSO v deníku přibývala mnohem rychleji, než při vyhledávání. Když jsem si všiml, že zbývá poslední hodina, přepojil jsem napájení na nanofosfátové baterie a ty, ač promrzlé, fungovaly až do konce bez problémů. Připojil jsem se i na KST chat a dohodil si dvě DL stanice. Ke konci závodu jsem už dost promrzal.
Postřehy a dojmy
LCD displej v hodinách zamrzl, takže jsem se stejně musel dívat na hodinky. Samostatný 2m dipól jsem kvůli sněžným patáliím a i z nedostatku času ani nepřipojil ke koaxu a nakonec byl použit jen jako úpon celty. Nejvíc zima bylo na záda a omrzaly prsty na nohou. Ruce jsem několikrát musel rozehřívat čajem a topným pytlíkem (I když se zdá, že jen tak slabě hřeje, tak to pomáhá.). Poryvy větru několikrát vytrhly celtu z podpěry a dokonce ohnuly půlmetrový kotvící drát zabodnutý do ledosněhu. Problémy s SWR byly nejspíše ve spoji koaxů (BNC mi spadly do sněhu a byly "vyfoukány", ale okamžitě se orosily.). Naolejování spojů ráhna KRCky a stožárových trubek pomohlo. Deník A5 padal z kolen zapřených ve sněhu. Plastový (igelitový) potah A5 podložky v mrazu popraskal ("lakovaný papír" je v pohodě). I když jsem spoustu sněhu vyklepal, veškerá výbava byla mokrá a musela pozvolna vyschnout. Bezprsté rukavice trochu pomohly při montování, ale točit v nich stožárem dlouho nejde. Slyšel jsem random cca 4 DL.../P (některé v pile-UPu), ale ani 1 nedopadl. Polštář k sezení je potřeba nafouknout hned při vybalení. Koaxy byly při balení, tak tuhé, až jsem měl obavy, abych jim neublížil. Na přehled stanic vůbec nedošlo a asi to ani v 2h závodě nedává smysl. Tentokrát jsem nekonečně dlouho hledal šroubováky a napájecí kabel (a to jsem měl obojí 2x). Pokud jsi neviděl, kam přesně ti šroubek do sněhu upadl, tak ho ani nehledej. Chce to bublinkový pytlík pro baterky, aby neležely přímo na sněhu.
70cm část
montování 2m antény
pohled na zbytky po Sokolské boudě
vysílací "setup"
2m deník
2m část - celkový pohled
před demontáží antén
výsledky:
70 cm - 18 spojení, 2087 bodů, ODX 242 km; 5W, 6 el. Yagi
2 m - 51 spojení, 6035 bodů, ODX 506 km; 5W, 6 el. Yagi
mapy:
Robert OK1FEN
závodění
hlavní strana