Telegrafní A1 contest 2022

termín: 5.-6.11.2022, Melechov u Ledče nad Sázavou (710 + 21 m), JN79PP

English translation below.

Příprava probíhala průběžně cca týden před závodem. Provedl jsem úpravu jednoho z držáků antény na redukci z tlustého na tenčí stožár. S PA0MS anténou jsem ověřil funkčnost v úterním NACu.
Dosažený průměr 343 Km/QSO s ODX 691Km (IU4CHE/JN64GB) při použitém výkonu 8,5W jsem bral jako úspěšný test, akorát jsem kvůli protáčení držák ještě zpevnil.

NAC
v NACu

Sháněl jsem také propanbutanovou dvoukilovku a zprovozňoval 15 let nepoužitý teplomet (naštěstí tam pasuje tryska z Primusu). Procvičovat poslech CW jsem už moc důkladně nestihl. Bohužel jsem také nedotáhl dálkové chcípání centrály.
Vlastní balení nastalo v pátek odpoledne a trochu se táhlo. Pořád mě napadaly další užitečné věci, které auto přeci uveze. Předzabalení do vytáhnutelných balíků jsem končil v pátek o půlnoci, nakládání pokračovalo ráno (už bez deště).
Bohužel jsem si zapomněl v pátek půjčit dálkáč od navijáku a v sobotu bylo pozdě to řešit. Kromě jedné zácpy, kterou jsem objel, cesta proběhla dobře.


auto - sbalená anténa

Zpoždění na Melechově jsem nakonec měl jen asi hodinu a to včetně mírné zajížďky pro klíče od věže.


věž na Melechově

Tahání pípacího cirkusu na věž se trochu táhlo, bo chyběl ten dálkáč od navijáku a nebyl kdo by na druhé straně odhákovával. Takže jsem opakovaně pendloval na věž a zpět dolů.


pohled na SV


tahání na věž


před montáží

Před-postavení stožáru a následné smontování pětimetrové antény proběhlo bez větších komplikací. Při následném zvedání celé sestavy už další pomocná ruka citelně chyběla. Myslím, že o trubku výš už bych to v jedné osobě těžko zvládl. Ale "stínící buk" už byl bez listí, takže nižší výška prakticky nevadila.


pětimetrová anténa je na stožáru

Závodit jsem začal téměř hodinu po začátku závodu. Krátce po té jsem vypnul předzesilovač, protože rádio hlásilo přetížení vstupu. Klasicky jsem nejprve projel stupnici a udělal QSO se všemi, kdo mě brali. Pak došlo na náhodné vyhledávání.Tlustokožcům jsem se vyhýbal a jinak bylo rušení únosné. Jak jsem jel na dvoumetru z nového lokátoru bylo znát, že spousta protistanic loguje lokátor z databáze a nový si musela nechat opakovat.


rozjezd závodu

Po setmění se rychle ochlazovalo, takže jsem si musel přitápět teplometem. S postupujícím večerem došlo i na KST chat. V mobilu jsem se s chatem trochu trápil, ale QSO přesto postupně přibývala. Vydržel jsem do jedné ráno. Na obloze byly v tu dobu vidět hvězdy jen v mírném oparu. V noci mi byla trochu zima i ve spacáku do -6°.

Ráno cca v 7h bylo slunečno a dost chladno. Na pařezech byla námraza. Byl jsem nad mlhou.


ráno nad mlhou


pařezy jsou omrzlé


věž s anténou

V 8 hodin bylo na pásmu už docela dost stanic. Rozjezd byl pozvolný, ale už po půlhodině se začlo dařit směrem na vzdálenější Balkán (YU,YO).
V neděli Airscout nefungoval a KST v mobilu byl silně zpomalený. Do toho se "loučila" jedna baterka za druhou a po nahození centrály se příliš pomalu dobíjely. Sice se občas nějaké delší spojení povedlo, ale už to bylo paběrkování. Posledních 2,5h už jsem musel dojet z centrály, tak jsem zkusil i volat výzvu.


závodím


loguji na papír


selfie s anténou

Ke konci závodu už probíhalo klasické ladění "aha dělal". Bourání a balení bylo sice na sluníčku ale v nepříjemném chladném větru.


krátce po závodě


demontáž antény

Ještě větší vítr jsem měl, abych kritické věci zvládl sbalit za světla. To se tak tak povedlo, ale než jsem vše spustil dolů, naskládal do auta a zazimoval věž, bylo 18h a tma jak v pytli. Při odjezdu jsem měl trochu obavy na dvou kritických úsecích, abych auto nezahrabal, ale "nepovedlo se".
Návrat domů byl v mlze. Místy husté jak mléko, takže jsem měl třičtvrtiny cesty oči na šťopkách a jízda se o polovinu času protáhla.

Zhodnocení

Celkové závod proběhl dobře a výsledek hodnotím jako povedený (tedy nadprůměrně dobrý). Původní obavy, jak to zvládnu sólo, málem v zimě a ještě kdoví kde v trapu vedly k tomu, že jsem táhl spoustu věcí "pro každý případ" a jel takzvaně na těžko.
Trápilo mě otáčení stožárem hodně ztěžka, až se protáčela páka - asi jsem měl namazat obě ložiska a první dva metry vést ohebnějším koaxem. Místo několika slabých a mátožných baterek jsem raději měl na věž vytáhnout autobaterii. Čtvrtinu závodu jsem proto jel z centrály. Logoval jsem na papír a přišlo mi to lepší, než přepínat okna v NTBK. Volání výzvy nebylo moc účinné. Nejpřínosnější mi přišlo ladit-najít-dosměrovat a trpělivě se dovolávat. Trápilo mě samospouštění výzvy u velkého CW klíče (jestli přechoďák v "ložisku" plech-plech?), až jsem to nevydržel a vyměnil ho za náhradní (na klofání horší). Rušení bylo celkově únosné i když hlavně v neděli občas někdo prasil přes celé pásmo tak, až jsem anténu směroval do minima rušení a hledal protistanice jen v tom směru. Naštěstí to nebylo soustavné. Minimálně 95% spojení jsem dělal na nejužší filtr 250 Hz.
... a Michal 1VM měl veliké štěstí, že vypnutí rádia trvá přes vteřinu a že jsem tak stihl zaslechnout začátek první čárky...

mapa spojení A1 contest
mapa QSO - A1 contest 2022

Výsledek + nejdelší spojení v závodě

A1: 134 QSO; 32685 bodů ; průměr 244 km/QSO
ODX : IQ5NN; JN63GN; 708km
Výkon: 5W; Anténa: 10 el. Yagi (vypočtený zisk 11,7 dBd)

Top Ten QSO:
IQ5NN 708
YU7ACO 682
F8KID 678
IZ5ILA/4 674
YU1LA 672
7S7V 669
IO2V 660
IK4GNG 657
IK4PMB 654
YO5LD 592

Marconi Memorial contest 2022

term: 5.-6.11.2022, Melechov near Ledeč nad Sázavou (710 + 21 m), JN79PP



Robert OK1FEN

závodění
hlavní strana