telegrafní A1 kontest 2025

termín: 11/2025, Melechov u Ledče nad Sázavou (710 + 21 m), JN79PP

(Tento report byl vytvořen s jednoměsíčním zpožděním podle útržkových poznámek den po závodě, fotek, závodního deníku a matných vzpomínek přebitých novějšími událostmi. Prostě byly vyšší priority...)

Novinkou tohoto závodu byl držák PA0MS antény přímo na velký stožár bez redukcí. Protože jsem při jeho výrobě měl pouze jedno číslo (průměr trubky v cm), vezl jsem jako zálohu již dříve použitý stožárek. (Lehčí, ale z více segmentů a tedy s více vůlemi ve spojích.) Balení nebylo nijak systematické. Na cca 6 důležitých věcí jsem si v průběhu balení vzpomněl vlastně náhodou. Přesto nic zásadního nechybělo.

Cesta byla už rutinní. Stavění probíhalo v mrholení a 100 procentním vlhku. Zdrželo mě tahání všeho toho cirkusu na věž, což v jednom člověku klasicky znamenalo: připoj dole, pak vyšlapej schody nahoru, vytáhni, odhákuj, spusť lano, slez dolů a znovu dokola. Tentokrát to ještě bylo doplněné zakrýváním všeho, co nesmělo zmoknout. Samozřejmě, že dole i nahoře a kritické věci i pod navijákem.
Zatímco nový držák antény na stožár zcela ideálně pasoval, problém vyvstal při spojování anténního ráhna. Omylem jsem si totiž přichystal šroubky M2,5 místo správných M3. Samozřejmě jsem zkusil všechny záložní pytlíky a boxíky prohledat, a samozřejmě jsem v žádném dost dlouhé šrouby M3 nenašel. Jako kompromis jsem nakonec vzájemně pootočené segmenty antény po vyrovnání hodně utáhl. Kombinace koaxiálních kabelů nebyla optimální a dole přebývaly cca 3 metry. V děšti a za tmy jsem to ale už nehodlal řešit. Finta s omotávkou kabelu kolem ráhna fungovala tak skvěle, až jsem v první chvíli znejistěl, jestli správně měřím (SWR 1:1,0 i v největším lijáku).

K CW klíči jsem konečně usedl krátce po 18h UTC. Bohužel jeho klofání bylo tak hlasité, až přehlušilo příposlech. Kde se v menu přidává hlasitost se mi nepodařilo najít, tak jsem po dvou výměnách skončil u nejtiššího, i když na klofání horšího klíče.
Signály byly tak silné, že jsem si až po nějaké chvíli uvědomil, že QSO dělám na zadek antény. (Když jsem pro PA0MS simuloval dipól na 50 ohmů, zajímal mě co nejvyšší zisk a F/B jsem neřešil.) Tak jsem přenastavil azimut a pokračoval dál. Později večer jsem byl na hraně dešťové fronty, takže pršelo relativně mírně. Tou dobou jsem směroval od jihu až na východ. U rádia jsem vydržel do půl druhé ráno (0:30 UTC). Spaní (v autě) bylo tentokrát úplně v pohodě.

Ráno jsem byl dešťovou frontou pohlcen. Počasí se měnilo jen z deště do lijáku a případně na chvíli zpět do "pouze deště". Při telegrafování mě trápila bolest prochladlého zápěstí, což je následek dávného, v podstatě pracovního, úrazu. Z té doby si pamatuji už jen zmatení 9A5M, když jsme měli oba stejné číslo spojení (93). Když jsem pak vylézal na ochoz věže, "podařilo" se mi vyklopit vodu nachytanou v prohlubni poklopu tak nešťastně, že šplíchla kolem stožáru dovnitř věže a zasáhla rádio a papírový deník. Po rádiu naštěstí stekla a suchý papír jsem ještě měl. Ke konci závodu mám v deníku převahu DL stanic, takže jsem se snažil navzdory dešti vysbírat i tento směr.

Balení po závodě za kontinuálního deště bylo silně nedobré. Naštěstí rozebírání stožáru s jedinou anténou šlo překvapivě snadno. Všechno to rozebírání v promočených rukavicích, zakrývání před deštěm a slézání schodů navíc kvůli nutnosti rychlého uklizení z háku se ale táhlo, až ve dvou třetinách balení padla tma. Zazimovávat věž s čelovkou v dešti se pak plně vyrovnalo celkem drsné bojovce. Akorát, že vítězem bylo počasí a já poraženecky zdrhnul promoklý z kopce a pustil si v autě naplno topení.
Po cestě domů pak došlo na zasloužené kafe, ale stejně jsem pak musel znovu do deště vytahat všechny věci z auta.


Sobotní noc.


Anténa.


Ranní mlhy v údolích pode mnou.


Závodní pracoviště.


Šplíchlá voda.


Situace na pásmu (předzesilovač je vypnutý).


Demontáž stožáru v dešti.




Vlhko, vlezlo, nevlídno.


Zhodnocení

V těžce dušičkovém počasí dešťová fronta od západu tento směr silně utlumila. Zachránili to Italové a Balkán (proti jiným závodům mám více HA a méně 9A stanic).
V suchu a teple to zpětně hodnotím, že vlezlá zima s noční námrazou je přeci jen ještě horší, než mlha a trvalý déšť.
Těsný výsledek prvních dvou stanic, které jsou "o parník" před ostatními (for FUN nebo QRPp), utvrzuje můj dojem, že výsledek v A1 kontestu se v QRP kategorii "musí vysedět".

mapa spojení A1, 2025

Výsledek + nejdelší spojení v závodě

2m: 126 QSO; 32382 bodů ; průměr 253 km/QSO ; ODX : IQ5NN; JN63GN; 708 km ; Anténa: 10 el. Yagi (modifikovaná PA0MS)

Robert OK1FEN

závodění
hlavní strana