Letní QRP závod a Alpe Adria VHF contest 2023

termín: 6.8.2023, Černá Hora, Krkonoše (1261 m), JO70UP

Po loňském výsledku v Alpe Adria jsem usoudil, že pětimetrová anténa na dobrý výsledek z Krkonoš nestačí. Navíc její moment setrvačnosti je ve větru k neupáčení. Přemýšlel jsem co s tím a dospěl jsem k následujícímu závěru. V jednom člověku se dají reálně postavit a sdružit dvě třímetrové 7-mi elementové Yagi antény zakotvené do tří stran. Pak už je to o kotvení do čtverce a stavění přes jehlu.
Následovala kontrolní "studie postavitelnosti", kde se už na papíře ukázala jedna principielní vada, takže bylo nutné pozměnit způsob sdružení.
Inspirován u DK7ZB jsem namodeloval delší a úzkopásmovější verzi 7 elementů také s 50-ti ohmovým dipólem (smyčka nepřekáží ve vaku) a s větším ziskem v SSB pásmu. Pro dvojče a 3m stack vychází zisk těsně pod 14 dBd. Limitem byla délka trubky stožáru a tedy i vaku, aby se vše dalo složit a nosit po horách.
První z prodloužených antén si odbyla premiéru v 2m NACu 07/23 s ODX 728km na 8,5W (IU4CHE;JN64GB). Ještě ale potřebovala trochu dotunit.
Stavbu druhého kusu antény týden před závodem ohrozilo zjištění, že v hobbymarketech se nedá prakticky koupit jekl 15x15 delší než metr. Už jsem se smiřoval s tím, že budu jekl nastavovat, ale naštěstí jsem jeden poslední zbytek dlouhý 107cm ještě vyštrachal. Vyrobená anténa ladila podle očekávání ostře. Akorát, že na 143,9 MHz. Tak jsem to lineárně zaproximoval, přesimuloval a jedno odpoledne strávil pilováním hliníkových prvků.
Původní plán byl vyzkoušet dvojče antén v úterním dvoumetrovém NACu (08/23), ale kvůli dešti jsem to přesunul na středeční Moon Contest. Počasí ve středu také nebylo optimální, ale byla to poslední závodní příležitost. To jsem ještě netušil, že to opakované schovávání před deštěm je také příprava na QRP závod.
předmontáž 7elY
předmontáž 7elY
stavba stožáru
Foto krátce před zjištěním, že na tu osmou trubku už to prostě nezdvihnu. A protože obě patra kotvení jsou nastavená pro 8 trubek, jednomu člověku nezbyde, než to celé rozebrat.

Tak jsem ke konci Moon Contestu rozdal body jen s jednou anténou. Po Moon kontestu došlo konečně na řádné přeměření dost vysoko nad zemí a bez odrazných objektů v okolí (jako jsou plechové střechy). Následovalo klasické zjištění, že až tolik jsem ty prvky pilovat nemusel... Ale bylo to jen o trochu, takže ta anténa špatná není.

V pátek před závodem následoval další pokus o stavbu sníženého stožáru s dvojčetem antén. Tentokrát již úspěšný. Sice jen mezi plechovými střechami, ale za sdružovačem to vypadalo uspokojivě.
stavba stožáru

Sobota byla deštivá, tak jsem vyráběl prodloužená kotevní lanka pro spodní kotvení, opravoval drobnosti, krimpoval kabel na míru ke sdružovači, dlouze hledal malý telegrafní klíč a postupně balil. Spát jsem šel v půl jedné ráno.

Ráno pršelo a do deště se mi vůbec nechtělo. Předpověď hlásila neustálý déšť až do večera. Při představě, jak to asi může vypadat na horách, jsem u snídaně přemítal, jestli by se závod nedal odjet někde z auta. Nic smysluplného mě ale nenapadlo a všechno už bylo sbalené. Tak jsem uvařil kafe do termosek, hodil batoh a vaky do auta a vyrazil do Krkonoš. Cesta v dešti prostě proběhla.
Při příjezdu do Jánských Lázní krátce po deváté mě uklidnilo, že lanovka jede. Na parkovišti pod lanovkou byla jen dvě auta. Při kupování jízdenky mi však bylo oznámeno, že lanovka už jen dojíždí a další jízda je v 10h. Normálně, ale zjevně jen při dobrém počasí, jezdí každou půlhodinu. Jet jinam nedávalo časově smysl a na dobrý výsledek už to nevypadalo. Tak jsem se rozhodl počkat. Vzpomněl jsem si na podobnou situaci z Kremsmaueru podnes známou jako "očistec do poslední suché nitě" a rozhodl jsem se vypustit jednu z antén a zkrátit tak čas stavění. Na odlehčení vaku a přeskládání batohu bylo najednou času dost. Před desátou hodinou jsem se nahrnul do první kabinky a nahoře pod bývalou Sokolskou boudou jsem byl ve čtvrt na jedenáct.

Nejdříve jsem postavil přístřešek z celty což při těch větrných poryvech bylo překvapivě netriviální.
stavba stožáru
Stavba sníženého čtyřmetrového stožárku byla rutinní.


anténa
Ani ne tak v závětří, jako spíše "za deštěm" jsem pak montoval anténu.

Všechno vyšlo na poprvé, takže hodinu po příchodu na kopec byla anténa na stožáru. Původní sezení s celtou za zády jsem ještě přeskládal kvůli směrování/držení azimutu ve větru levou rukou (pravou se telegrafuje). Protože indikátor SWR na IC-705 neukázal "ani čárku zpět", tak jsem přeměření VNA-čkem vynechal a v 09:27UTC se vrhnul do závodění. Prvních 20 QSO to šlapalo, ale pak se kontinuelní přísun stanic vyčerpal a překlopilo se to na vyzobávačku. Při závodě bylo překvapivě velké rušení. Občas od stanic se silostroji, které naštěstí nebylo trvalé. Horší bylo to "průmyslové" rušení. Z azimutu 90° trvale S5. Ze směru od Prahy "vypínané" tak á 30 sec. BBT stanice jsem občas zaslechl ve spojení, ale výzvu nevolali a na moje cékvení do JN58 po těch 400 km nikdo nereagoval. Jedinné BBT spojení je s OE3GRA/P v JN77. Nejvíc dlouhých spojení tedy bylo do 9A a S5. Itala se povedlo udělat telegrafem jednoho (IQ3ME 652km), i když jsem slyšel minimálně 4. Když končil QRP závod, byla mi už docela dost zima a v telegrafování prokřehlou rukou to určitě bylo slyšet. Potom množství stanic na pásmu silně prořídlo a směrovat mělo smysl jen na jihovýchod. Trpělivé dovolávání ale postupně přinášelo dlouhá QSO. V poslední půlhodině se ještě zadařil F6KFH (zjevně přes AP, ale random QSO) a ODX E73QI (691km). Závod jsem končil zmrzlý jako drozd s pocitem, že to vlastně nebylo až takové fiasko, ale spíš z nouze ctnost. Výsledný počet 69 spojení je vlastně normální a vzhledem k menší účasti a kratší anténě se dá říci, že dobrý. Ještě jsem po závodě zkusil na 144.422 MHz najít nový maják OM0MVB v JN99EH (242km). Byl slyšet docela slabě, ale odsměrovával jsem rušení o 40° severněji, ve kterém zanikal. Protože se ale zrovna ještě více rozpršelo, zanechal jsem dalších pokusů a raději urychleně balil.

Zhodnocení
Žádné větší nedostatky na výbavě jsem nezaznamenal. Pouze na prostřední části anténního ráhna (recyklovaného) chybělo označení té správné díry pro šroub třetího direktoru. Ale dala se odvodit a příště už bude mít svůj popis. Poryvy větru ohnuly a povytáhly kolíky kotvící plachtu a vítr dokonce natrhl fólii, na kterou jsem zapisoval spojení. Veškerá rádiová technika fungovala dobře. BNC konektory jsem měl oblepené páskou. LiIon baterka měla ke konci 11,9V ,tak jsem na druhou ani nepřepojoval.

anténa na stožáru
anténa na stožáru
závodím v dešti a větru
závodím v dešti a větru
situace na pásmu
situace na pásmu
deník v dešti
deník v dešti
vítr až natrhl fólii
vítr až natrhl fólii


mapa spojení AA contest
mapa QSO - AA contest 2023

Výsledek + nejdelší spojení v závodě

QRP: 60 QSO; 10956 bodů ; 183 km/QSO
AA: 69 QSO; 14903 bodů ; 215 km/QSO

ODX : E73QI; JN94GR; 691km (5W, 7 el. Yagi )


Robert OK1FEN

závodění
hlavní strana