zimní QRP contest (2024)

termín: 4.2.2024, U Doubku (367m ASL), JO70LJ

Příprava

Týden před závodem bylo nádherné počasí a předpověď na závod byla také dobrá. Plánoval jsem vyrazit na Černou Horu, takže jsem řešil, jak budu kotvit stožárek v hlubokém sněhu.
V rámci příprav jsem kontrolně změřil 6 el. anténu na 70cm a SWR 1:1,7 mě docela zaskočilo. Hledal jsem, kde je problém. Přeměřoval jsem prvky, jestli jsem nějaké vzájemně neprohodil. Nic špatně jsem nenašel, tak jsem plánoval použít 10 el. variantu antény.
Ovšem předpověď počasí se v průběhu týdne víc a víc zhoršovala. Ještě v pátek jsem plánoval, že to přečkám pod celtou, jako loni v létě. Pak přišla zpráva, že Krkonoše pokryla ledovka, že vítr bude ještě vichrovatější a déšť vydatnější.
V sobotu jsem to rozsekl, že do Krkonoš na sněžnice nepojedu. V záloze byl Křečhoř (333m ASL), ale napadlo mě ještě jedno místo, kam by se dalo dojet po asfaltu. Holé Vrchy u Mladé Boleslavi, které ovšem nejsou tak úplně holé. Hlavní směr na Moravu a dál je ale volný, takže to byla pořád lepší varianta, než se někde bahnit. Druhou (záložní) anténu 6 el. na 70cm jsem umravnil špuntem na druhém direktoru, přeskládal jsem výbavu pro velký stožár a nabil velkou baterku.

balení

Ráno před závodem bylo větrno a do toho střídavě pršelo. Po naložení proviantu jsem ještě v dobrém čase vyrazil směrem na Mladou Boleslav. Čekal jsem prázdné silnice, ale zrovna jsem se za někým musel dlouze ploužit.

hromada hnoje
vyrovnávání stožáru

Na kopci mě čekala hromada hnoje, tak jsem zastavil mírně vedle. Docela dost fičelo. Nahrubo jsem postavil stožár a když jsem ho složil, abych namontoval antény, přidal se k větru i déšť. Zvedání stožáru s anténami zkomplikovala příliš zkrácená kotva, takže jsem ještě zápasil s rozvazováním mokrého uzlu při současném napínání šňůry. Montáž se protáhla 15 minut po začátku 70cm části závodu.

zdvihání 70cm antén

70cm antény na stožáru


70cm část

První půlhodinu jsem sbíral blízké stanice do 100 km. Pak jsem nasměroval anténu na Moravu a spousta i dlouhých spojení proběhla na krátkou 6 el. anténu.
Cca půl hodiny před koncem 70cm části jsem spustil ON4KST chat. Účast udělatelných stanic byla ale velmi malá, takže se reálně povedlo dohodit cca 5 spojení. S dlouhou 15 el. anténou se telegrafem povedli 2x OM a ODX 9A2SB. Původně jsem plánoval skončit 70cm část dřív, abych měl čas přehodit na 2m anténu. Stejně mi to ale nedalo dál a dál ladit, jestli jsem někoho nevynechal. Rádio jsem tedy vypnul když bylo přesně za 5 minut dvanáct.
Demontáž stožáru a přehazování anténního držáku nad ložisko zkřehlými prsty se trochu táhla. Přehození na 2m anténu (7el. Yagi) na stožár celkem zabralo ve větru a jemném dešti 25 minut.

2m anténa na stožáru

2m část

Ještě jsem nestihl ani první spojení, když se stožár i s anténou skácel. Naštěstí jsem zvládl zachytit koax, který s sebou táhl transceiver.

zachycený TCVR

padlý stožár

Tím byla šance závodit na 2m na výsledek zmařena. Zhodnotil jsem škody, opravil kotvení, z pouzdra jsem vyndal záložní 4el. KRC a zkřehlými prsty jsem ji smontoval.

záložní 2m anténka na stožáru

Když stožár s náhradní anténou konečně opět stál, zbývala hodina do konce závodu. Pustil jsem výzvu, ale překvapivě se stanice nehrnuly. Blízké stanice jsem ale postupně posbíral. Do DL jsem se ovšem dovolával marně a OM jsem ani nezaslechl.
A byl konec závodu. Přestože asfaltka nikam nevede, kolem mě pod kotevní šňůrou museli podjet dva osobní náklaďáky (rozuměj SUV). Dámě v tom druhém jsem šňůru raději nadzdvihl. Když se po chvíli vraceli, stožár už byl položený.

závodní pracoviště


Závěr:

Rozhodnutí zrušit Krkonoše hodnotím i zpětně jako správné. Dosažený výsledek 70cm části považuji za dobrý. Pád stožáru, zachráněný transceiver a dost poškozená anténa ((dipól je zlomený a kolik prvků praskne při rovnání se teprve ukáže) je ještě štěstí při té smůle, která se prostě někdy stane. Hodinové vysílání na 2m s pouze 4el. KRC už jsem pak bral jako rozdávání bodů.


výsledky:
70 cm - 46 spojení, 5250 bodů, ODX 604 km; 6.6W, 6 a 15 el. Yagi
2 m - 30 spojení, 4554 bodů, ODX 240 km; 8.5W, 4 el. Yagi

mapy:

mapa spojení 70cm

mapa spojení 2 m


Robert OK1FEN

závodění
hlavní strana